Den svenska PlayStation-bloggen

PSbloggens årslista 2015: Årets största besvikelse

Det har varit ett fantastiskt år för oss PlayStation-spelare! Gång på gång har vi fått bevittna det japanska företagets nytändning där tilliten till mindre spelutvecklare lyser som en stark ledstjärna. Även om det skiner starkt om Sony PlayStation som konsolutvecklare och medhjälpare till spelindustrin, finns det självklart saker som inte har varit bra eller glänsande.

I dagens genomgång av året, tänkte vi ta upp de riktigt stora besvikelserna under året. Det kan vara spel, utvecklare eller trender som vi ser på horisonten; nu går vi igenom det som vi inte alls tyckte om under 2015.

Martin: Support…

Men jisses! Kan ni inte bara lyssna på vad jag säger? Jag behöver hjälp!

Men jisses! Kan ni inte bara lyssna på vad jag säger? Jag behöver hjälp!

Jag har upplevt flera incidenter där jag har behövt kontakta Sonys support för att få hjälp. Det har sträckt sig från ett kapat konto till att min PlayStation 4 spottar ur sig spelmedia och vägrar att ta tillbaka det om jag inte stänger av konsolen. I varje kontakt har jag fått standardsvar som inte leder någon vart och som bara får mig irriterad. Jag är så trött på uthyrda supportorganisationer som mäts på tid istället för kvalitet, att jag nästan mår illa. Om viljan finns att stödja sina kunder, måste företagen lära sig att lyssna på kunderna!

Johan: Konamis kollaps

Om jag lutar mig lite mer framåt kanske jag trillar ut ur denna mardröm?!

Om jag lutar mig lite mer framåt kanske jag trillar ut ur denna mardröm?!

Efter många betydelsefulla år i spelbranschen lyckades den japanska spelutvecklaren att bränna alla möjliga broar till fansen och driva sina skickligaste producenter till andra bolag. Det är väldigt sorgligt att veta att de sitter på tonvis av klassiska spelserier som vi på sin höjd kommer att få se igen i mobilspelsform.

Andréas: Spelbranschens fokus på affärsmodeller

Kan bli din...för riktiga pengar...

Kan bli din…för riktiga pengar…

Besvikelsen i år gestaltas av spelbranschens tilltagande dumslughet, och publikens acceptans för den. Onlineläget i Grand Theft Auto V får illustrera dumheten vidare med sitt fortsatta fokus på allt utom det som hade behövts mest. Spelpengar köpt med riktiga pengar fungerar inte för mig.

Krille: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Sikta noga på skräphögen nu. Tänk på att öknen är full av små högar som vi måste eliminera!

Sikta noga på skräphögen nu. Tänk på att öknen är full av skräp som vi måste eliminera!

Som ett stort fan utav serien, är det med en betydligt större smärta än den Snake känner i sin saknade arm, som jag konstaterar att serien tappat allt det jag älskade i Metal Gear Solid. Att springa runt och leta skräp i en öppen värld på en utdragen ökenresa och utföra fantasilösa uppdrag i jakt på minsta tråd av berättelse tråkar bara ut mig. Det är alldeles för långt mellan berättandet, och att lyssna på kassettband är långt ifrån lika charmigt som att prata i komradio. The Phantom Pain känns som att spela Far Cry med klumpig kontroll och rörigt gränssnitt. Jag förstår att Snakes pappa ringlade sig bort från Konami efter det här.

Toby: Förseningen av Uncharted 4: A Thief’s End

Toby ser fram emot ännu en "cliffhanger" när det kommer till släppdatum...

Toby ser fram emot ännu en ”cliffhanger” när det kommer till släppdatum…

Vi var nog många som fick något i ögat och skyllde på att någon hade hackat lök när Naughty Dog berättade att Nathan Drakes kommande äventyr skulle bli uppskjutet till nästa år. Visserligen är inte förseningen allt för lång, och jag har ju ändå fullt upp med mitt Bloodborne-beroende, men det är något visst med Uncharted-spelen. Jag ser verkligen fram emot att få resa världen runt och friklättra som en galning igen.

Fredrik: Denna eviga väntan på nästa avsnitt…

Detta är definitivt ett spel som Fredrik missat...

Detta är definitivt ett spel som Fredrik missat…

Att episodiska spel fortfarande verkar vara fasligt svåra att släppa i vettiga tidsintervall.

David: MX vs ATV Supercross Encore [PS4]

Oj, det där kommer nog att kännas när jag landar!

Oj, det där kommer nog att kännas när jag landar!

Detta kan vara för att jag var allmänt dålig på att köra hoj, men för mig fanns det tyvärr inte mycket att hämta här.

Dålig support, förseningar och kollapsande utvecklingsjättar gjorde oss besvikna. Vad påverkade dig mest?

Föregående

Månadens höjdpunkter [Januari 2016]

Nästa

Recension: Hatoful Boyfriend: Holiday Star [PS4]

2 kommentarer

  1. motz

    Jag får säga The Order: 1886. Efter alla fantastiska trailers, otrolig grafik, en setting med övernaturliga varelser i Viktorianska London och till synes häftig gameplay så var peppen stor. När spelet väl kom spelade jag kanske 2 timmar innan jag la ned och har inte stoppat i skivan igen. Sega kontroller och gameplay som sirap. Storyn är förvisso intressant, men ändå en stor besvikelse i min bok.

  2. riccaz

    Min största besvikelse måste vara PS+ ! Eller rättare sagt månadens gratisspel under året, även året innan. Indiespel efter indiespel.. Kan förstå att folk tycker om det men när man som mig oftast inte vill ta i dom spelen med tång blir det en besvikelse, speciellt efter kavalkaden av AAA spel som kom till PS+ på PS3an innan PS4 släpptes.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén